Home
Terug
Verder
Polen

We hebben onderweg nog wat gedronken, waarbij de milkshake van Gerard ”de top” was. De koffie was bij deze Italiaan in Duitsland goed, want dat kunnen de Italianen.

Maandag 11 juli 2005.  Op reis.

Om zeven uur moeten we eruit had Elly gezegd, dan ontbijten we om 8 uur en rijden om zowat 9 uur weg als de auto geladen is, dan nemen we de romantische route naar Asten en dan zijn we op tijd, want we moesten ons om 10 uur melden. En zo geschiede het.

Als we om half tien aankomen zijn er nog maar nauwelijks bussen aangeland die vanuit het hele land voor de diverse reizen mensen ophalen. We parkeren de auto en gaan koffie drinken met de bekende begrafeniscake.

Langzaam aan komen de bussen binnen en kunnen de mensen die uit Alkmaar komen en Den Haag en Amsterdam en de Achterhoek en uit Limburg eindelijk ook aan de koffie want die hebben er al een dag opzitten.

Om half elf wordt er gewisseld, dan worden de koffers van de bezorgdienst uit de bussen gehaald en opnieuw onder de bussen verdeeld, afhankelijk van de bestemming. Dit gaat best vlot omdat de mensen de eigen koffers van bus a naar bus b moeten brengen.

Als we dan vertrekken gaat het via Venlo naar Duisburg, waar we om half een in Rhynern langs de A2 lunchen. We gaan een uur later verder richting Hannover en gaan boven Hannover langs naar Garbsen waar we om drie uur nog een koffiepause houden, waarna we doortrekken naar Helmstedt voor de eerste overnachting.
’s Avonds hebben we nog wat rondgewandeld en waren toch verbaasd over de oude gevels die dit stadje nog heeft. Jammer genoeg had ik geen camera bij me, omdat de receptioniste van het hotel vond, dat in Helmstedt niets bijzonders te zien was. (We zouden hier aan het eind van de rondreis nog terug komen maar het regende toen pijpenstelen, dus geen foto's van Helmstedt).

Helmstedt is een grensplaats waar een van de drie wegen begon naar Berlijn, toen dat nog in de Russische zône lag. Dat waren bar slechte wegen maar die zullen inmiddels door de Duitse gründlichkeit wel vernieuwd zijn. We komen om 6 uur aan en de kamers worden verdeeld. Na een drankje gaan we aan tafel, een buffet.

Na de rondwandeling die steiler was dan voorzien zijn we maar gaan slapen, want de dag was zeker voor meerdere medereizigers lang genoeg geweest.